top of page

Reality check


In dit blogbericht ga ik mij iets verdiepen in mijn persoonlijke culturele ontwikkeling en waar ik nu sta. Wanneer ik aan cultuur denk, denk ik aan musea, filmvoorstellingen, toneel, concerten en boeken. Nu heb ik sommige van deze dingen al vaak gedaan anderen nog maar een paar keer.


Boeken

Uiteraard heb ik al veel boeken gelezen niet enkel omdat het moet voor school, maar ook in mijn vrije tijd lees ik al eens graag een boek. Mijn favoriete genre is roman. Ik vind dit heel ontspannend om te lezen omdat ik hier echt mijn eigen fantasie kan laten werken en er bij kan wegdromen waardoor ik even uit de realiteit ontsnap.


Musea

Musea heb ik enkel met school bezocht of omdat het moet in opdracht van de school. Zelf zou ik niet snel naar een museum gaan om mijn vrije tijd te spenderen.

Op 30 augustus 2019 heb ik mijn eerste concert meegemaakt. Dit was er één van Ariana Grande en zij is mijn favoriete zangeres. Ik zou in 2017 al naar de 'Dangerous Woman Tour' van haar zijn geweest, maar omdat er toen tijdens een concert van haar in Manchester een terroristische aanval was geweest, ging het optreden in België niet door. Ik ben super blij dat ik in 2019 ben kunnen gaan en ik hoop dat ik nog vaak naar concerten kan gaan van verschillende artiesten want ik vind het echt een leuke manier om cultuur te beleven.


Toneel en bioscoop

Verder ben ik nog maar één keer uit vrije wil naar een toneel gaan kijken. Dit vond ik wel leuk en wil ik best nog wel een paar keer doen. Het is eens iets anders dan naar de bioscoop gaan of een boek lezen of dergelijke. Over de bioscoop gesproken, ik ben al heel vaak naar de bioscoop geweest. Als klein kindje met mijn mama, en met een vriendin en haar gezin mee mogen gaan zat er ook al wel eens in. Als ik dan al wat ouder was mocht ik al eens met een vriendin alleen een film gaan kijken en nu ik nog een paar jaar ouder ben, vind ik dit nog steeds leuk om eens een keertje te doen.


Andere

Ik weet niet meer hoe oud ik werd, maar ik heb een keer voor mijn verjaardag een ticket gekregen voor naar het ballet van vlaanderen te gaan kijken. Ik had dit nog nooit gedaan en was super benieuwd hoe dat was. De dag brak aan en we gingen naar de voorstelling. Als ik het mij goed herinner was het een stuk over Doornroosje. Nu komt er een grappig stukje. Het stuk begon en er werd wat gedanst en ik als klein meisje was maar aan het wachten tot er iets gezegd ging worden. Na een hele tijd was er nog steeds niets gezegd en kreeg ik het door dat er enkel gedanst ging worden. Achteraf gezien is het raar dat ik dacht dat er gesproken zou worden aangezien ik zelf danste en dus al vaak een dansshow had moeten doen en daar wordt natuurlijk ook niet gesproken.

Nu vond ik het wel echt super mooi en echt heel leuk dat ik dat had gekregen voor mijn verjaardag. Ik kon dan 's avonds ook niet zwijgen tegen mijn ouders. Ook had ik een boekje gekregen met alle dansers die meededen in het stuk en een heel aantal foto's. Echt super mooi.

Toen heb ik een aantal jaar lang telkens voor mijn verjaardag een ticket gekregen om naar het ballet van vlaanderen te gaan kijken. Telkens met de halfbroer van mijn papa en soms ging een vriendin van hem nog mee en soms ging een halfzus van mijn papa mee. Ik heb dan ook van alle voorstellingen die ik heb gezien zo een boekje gekregen met de dansers en allemaal foto's in. En dat is natuurlijk een superleuke herinnering om te hebben.


Het delen van mijn ervaringen

Wanneer ik mijn ervaringen deel, gebeurt dit enkel mondeling in een gesprek met iemand. Ik heb nog nooit iets geschreven over één van mijn culturele ervaringen tenzij dit moest voor een schooltaak. Ik heb er ook nooit bij stil gestaan om dit te proberen.


Zicht op de toekomst

Ik zou graag meer culturele activiteiten willen doen en ik denk dat dit portfolio daar een goede aanzet voor is aangezien ik er 3 moet doen. Ik kijk super graag naar toneel en musicals en dat zijn vooral de dingen die ik veel te weinig doe. Dat zijn echt evenementen die ik één keer in het jaar doe. Wat ik ook super graag zie zijn carnavalsstoeten en dergelijke. Ik vind het zo leuk om te zien hoe ze hun wagens hebben aangekleed en hoe creatief ze zijn geweest. Dus dat is ook iets wat ik wel vaker zou willen zien. Ik kan nog vanalles verzinnen, maar kort gezegd: Ik wil veel meer cultuur beleven op allerlei manieren.


Comentários


bottom of page