top of page

Virginia en het belangrijke filmpje

Het eerste jeugdboek dat ik las was 'Stiefkind' van Selma Noort.



Waarover gaat het boek?

Het gaat over een 15-jarig meisje genaamd Virginia. Haar moeder, Jill, komt van Amerika en heeft haar vernoemd naar de staat waar ze woonde. Haar vader is Remco, hij is gescheiden van Jill en heeft een nieuw leven opgebouwd met Margriet. Wanneer Virginia ongeveer 7 jaar oud is, verhuist ze van Leiden naar Delft waar haar vader en Margriet wonen. Margriet is zwanger op dat moment. Uiteindelijk bevalt ze van een zoontje Barend.


Wanneer Virginia 15 jaar oud is en ze ruzie krijgt, roept ze dat ze voor een week naar haar moeder gaat. Dit terwijl de andere 3 gezinsleden en een vriendje van Barend naar hun vakantiehuisje gaan. Virginia neemt de trein naar Leiden. Wanneer ze staat te wachten ziet ze plots haar vriendin Yousra en haar broer Ismail op een ander perron staan. Ze zwaaien naar haar en omdat ze weten dat zij naar haar moeder in Leiden gaat, roepen ze haar nog toe dat de trein van perron is veranderd maar een aankomende trein onderbreekt hen. Toch heeft Virginia het door en rent naar het perron. Daar vertelt Yousra dat zij ook richting Leiden moeten omdat ze hun zus gaan bezoeken. Ze stappen op de trein en een paar haltes later zien ze een grote groep hooligans op het perron staan en een aantal agenten, maar deze lijken niets te doen. Wanneer de trein terug vertrekt zijn ze opgelucht omdat de hooligans niet bij hun op de trein zitten. Niets is minder waar. De deur van de wagon gaat open en een groep hooligans komt binnen gestormd, ze roepen van alles. Ze slaan de conducteur in elkaar en brengen een grote ravage aan. Virginia heeft alles gefilmd omdat ze ooit op de televisie heeft gezien dat je bij zo'n situaties moet filmen of foto's moet nemen. Wanneer ze weg gaan willen Virginia, Yousra en Ismail ook vertrekken. Een aantal passagiers vragen waar ze naartoe gaan en vragen hen om te blijven. Ook Harriët, een vrouw die naast Ismail zat op de trein, vraagt hen te blijven omdat ze weet dat Virginia alles gefilmd heeft en ze wilt dat ze dat laat zien aan de politie. Toch lopen ze weg.


De gebeurtenis is een tijdje geleden en het is een aantal keer op het nieuws geweest waar ook werd gevraagd dat wie iets van informatie had daarmee naar de politie moest gaan. Plots komen de nieuwe vriend van Jill en zijn zoon binnen. Haar vriend noemt Tonny en zijn zoon heet Joey. Virginia herkent hen als twee van de hooligans, maar doet niets. Na een tijdje besluit ze de video aan haar moeder te laten zien, maar zij neemt haar mobieltje van haar af en verbiedt haar ermee naar de politie te gaan. Virginia wilt haar mobieltje terug en beloofd haar moeder dat ze het zal wissen.


Maar wat nu? Nu is het bewijs weg, of toch niet?


Als je wilt weten hoe het hele verhaal afloopt en wat er nog allemaal gebeurd, moet je het boek zelf maar lezen. ;)


Goed, slecht of tussenin?

Over de eerste tien hoofdstukken, het boek heeft er 35, deed ik wel een tijdje. Ik deed er een tweetal dagen over om de eerste tien hoofdstukken te lezen, maar eens ik daar voorbij was ging het zeer goed vooruit. Waarom deed ik er zo lang over? Ik had de indruk dat het even duurde voordat het verhaal op gang kwam. Ik had namelijk de achterkant al gelezen om te zien of het boek mij wel interesseerde. Daarnaast is het eerste wat je leest een conversatie tussen Virginia en haar moeder over het filmje, dit komt verder in het boek nog een keertje terug wanneer het allemaal gebeurd is. Toen ik dan aankwam bij het moment dat de hooligans in de trein waren ging het boek sneller vooruit. Dat ik ook de reden waarom ik de laatste 25 hoofdstukken in één dag heb uitgelezen. Het las vlot en ik was telkens weer benieuwd wat er verder ging gebeuren.


Een aanrader of niet?

Ik raad het boek zeker aan. Dit omdat het spannend en ontroerend is. Het is spannend vanwege wat er in de trein gebeurd is en je je de hele tijd afvraagt wat ze met het filmpje gaat doen. Gaat ze ermee naar de politie? Verwijdert ze het van haar mobieltje? Daarnaast is het ook een ontroerend boek omdat Jill haar best doet om een goede moeder voor Virginia te zijn, maar dit lukt haar niet echt. Verder vond ik het ook ontroerend om te lezen dat de man, die al jaren bij Jill op zolder woont, plots moet vertrekken omdat hij zijn huur niet betaald omdat hij het geld niet heeft en omdat Tonny bij haar wilt intrekken. Ook het einde is ontroerend, maar daar moet je het boek zelf maar voor lezen. Het is in ieder geval anders dan ik het had verwacht.

Comentários


bottom of page