top of page

Voorlezen in het secundair onderwijs: het kan én het moet!

Bron: Fons - recentste nummer Fons 15, pagina 36-38


Waarom dit artikel, en wat waren mijn verwachtingen?

Ik las de titel van dit artikel en ik herinnerde me dat ik het zelf ook altijd leuk vond als iemand hardop las en we niet allemaal apart in stilte moesten lezen. Mijn verwachtingen waren niet superhoog voor dit artikel omdat ik al zag dat het maar 3 bladzijdes telde. Ik verwachte te lezen over de voordelen van voorlezen in de klas. Dat is eigenlijk het enige wat ik echt wou lezen in dit artikel. Ook omdat de titel er op wijst met 'het kan én het moet!' en omdat wij dat zelf niet zo vaak deden ookal vond ik het wel fijn als het dan wel eens gebeurde.

Heb ik gelezen over de voordelen van voorlezen in de klas? Jazeker! Zo wordt de woordenschat van de leerlingen uitgebreid, leerlingen geraken vertrouwd met langere en moeilijkere zinsconstructies en verhaallijnen, en je oefent hun sociaal-relationele competenties. Wat ik ook las is dat het de leerlingen een moment van rust geeft net omdat er wordt voorgelezen en het voor hen dan even geen les lijkt te zijn. Vind ik ook zeker een voordeel omdat school veel stress met zich mee kan brengen door taken, testen en examens. Mijn enige verwachting is dus zeker ingelost.


Wat neem ik mee?

Ik neem mee uit dit artikel om later ook tijd te maken om voor te lezen in klassen. Vooral rond de examen periode omdat ,zoals ik al eerder zei, dit een periode is van veel stress en zo een voorleesmoment dan even rust kan brengen bij de leerlingen. Daarnaast lijkt het mij ook leuk om rond speciale dagen iets voor te lezen. Zoals in het artikel stond kunnen dat verjaardagen zijn, het kan Kerstmis zijn, Halloween... Dat lijkt me ook een leuk idee. Verder vind ik het ook interessant om het voorleesmoment te koppelen aan iets dat in een ander vak aan bod komt. Bijvoorbeeld als ze het bij het vak geschiedenis hebben over de tijd van de dinosaurussen, iets voor te lezen over dinosaurussen.

Comments


bottom of page