top of page

Facebookadvertenties moeten anderstaligen naar Nederlandse lessen lokken


Goed of slecht?

Toen ik de titel van dit bericht las dacht ik: Oké, ja dat is wel iets goeds. Want door lessen te volgen geraken zij meer ingeburgerd in onze maatschappij. Maar toen las ik het artikel en was ik meteen minder enthousiast. Zo zouden deze advertenties enkel naar facebookaccounts gaan die op een andere taal staan ingesteld. Daarbij worden deze enkel in het Engels, Frans en Roemeens aangeboden. En tot slot zullen deze alleen te vinden zijn in 20 gemeenten in Vlaams-Brabant. Dit zijn gelijk 3 problemen voor mij.


Ik ben ervan overtuigd dat er anderstaligen zijn die Facebook toch in het Nederlands hebben juist omdat ze ingeburgerd willen geraken. Deze app geeft ook de optie om bepaalde berichten van iemand te vertalen naar het Nederlands op deze manier. Ik denk dan bijvoorbeeld aan iemand die familie en vrienden heeft in het buitenland, deze posten iets in hun taal en deze persoon verstaat dat, maar omdat hij/zij het op Nederlands ingesteld heeft staan, biedt Facebook de mogelijkheid om dat bericht te vertalen.

De 3 talen waarin de advertenties te zien zullen zijn, vind ik ook niet geweldig. Mijn gedachte hierbij is dat er vast en zeker ook mensen zullen zijn die deze 3 talen niet verstaan, enkel hun moedertaal. Ik snap zeker wel dat deze advertenties niet in alle talen gepubliceerd kunnen worden maar ik denk dat er toch een ruimer aanbod moet zijn.

Als laatste wil ik het nog hebben over het feit dat deze advertenties enkel te vinden zullen zijn in slechts 20 gemeenten van Vlaams-Brabant. Hoe zit het met de andere gemeenten? Hoe zit het met de andere provincies?

Mijn besluit: Dit kan beter.


Aanpassingen

Ik vind het een goed idee wat ze willen doen. Ik denk dat ze via Facebook een heel aantal mensen kunnen bereiken, maar er moeten een aantal aanpassingen gebeuren, het idee moet nog bijgesleuteld worden. Zo zouden de advertenties in meer talen getoond moeten worden. Over de 5 Vlaamse provincies, aangezien het gaat over Nederlandse lessen, en niet enkel in Vlaams-Brabant. Misschien zouden ze het ook op andere kanalen kunnen tonen zoals Instagram en Twitter. Hierdoor wordt het bereik nog groter.


Klaspraktijk

Ik zou zulke teksten kunnen integreren door deze aan leerlingen aan te bieden en hen te laten zeggen wat hier goed en slecht aan is en een oplossing laten bedenken waar dit kan en daarover opnieuw laten discussiëren of het een goede of een slechte oplossing is. Dit zou dan gebeuren in een les rond argumenteren.

Comentarios


bottom of page