top of page

Geen opschorting van nieuwe eindtermen secundair onderwijs


Ik koos voor bovenstaand artikel omdat ik zelf in een lerarenopleiding zit voor het secundait onderwijs en ik het belangrijk vind om op de hoogte te zijn van wat er daar gebeurd.


Waarover gaat het?

Het artikel gaat over een aanvraag om de nieuwe eindtermen te schorsen. In mei werd er een verzoekschrift overgemaakt aan het Grondwettelijk Hof om de schorsing en vernietiging van die nieuwe eindtermen te vragen. De oudervereniging VCOV, diverse ouders en 113 schoolbesturen, sloten zich daarbij aan. Wie zich ook aansloot was de Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen. Deze wouden een schorsing van de eindtermen omdat deze te uitgebreid en te gedetailleerd zouden zijn. Het Grondwettelijk Hof heeft besloten om deze schorsing niet door te voeren omdat er volgens hun niet aangetoond word dat de onmiddellijke toepassing ervan een moeilijk te herstellen nadeel oplevert.


Wat vind ik ervan?

Ik stond vorig jaar tijdens mijn stage in het eerste en tweede middelbaar en daar waren toen al nieuwe eindtermen van kracht. Bij mijn weten heb ik toen geen enkele leerkracht er iets horen over zeggen in de lerarenkamer of gangen. Het enige wat ik heb gehoord is dat mijn mentor van Engels daar toen iets over heeft gezegd tegen mij en dat dat wel een aanpassing uiteraard was voor hen. Ik zelf zit nog maar in mijn opleiding en doe dit jaar geen stage. Toch denk ik dat het tijd werd dat deze aangepast werden naar de tijden van nu. De eindtermen gingen al zo lang mee en er is zoveel veranderd dat ik denk dat het wel eens nodig was om een aantal aanpassingen te doen zodat deze weer jaren kunnen meegaan. Ze zeggen dat de eindtermen te uitgebreid en te gedetailleerd zijn en dat dat de vrijheid van het onderwijs beknot. Ik denk dat ze er nog aan moeten wennen. Ze zijn dit jaar ingegaan in het derde middelbaar, dus het is nog niet zo lang in werking en ik denk dat ze er hun weg gewoon nog in moeten vinden. De leerkrachten hebben zo lang gewerkt met de oude eindtermen en zijn deze zo gewoon dat ze nog even moeten wennen aan deze nieuwe eindtermen denk ik.


Comentarios


bottom of page