top of page

Lichtstoet

Op 18 december ben ik naar de lichtstoet in Geel geweest. Al hadden we een idee waar we de auto zouden gaan parkeren en waar we zouden gaan staan, liep het toch compleet mis.


Het plan

Op de site van de lichtstoet stond een kaartje met daarop de aangeduidde weg. Ook stond daarbij hoelaat de stoet op bepaalde punten zou passeren. Samen met mijn vader hadden we het kaartje bekeken en hij zei dat we op de parking van het zwembad de auto konden achterlaten en dan slechts een klein stukje moesten wandelen om de stoet te zien. Ze zouden daar om 20u30 ongeveer passeren.


De mist in

De problemen begonnen wanneer we over de brug waren gereden en aan de verkeerslichten kwamen. Eén grote file! We besloten een blokje om te rijden door daar naar rechts te gaan en zo terug richting het zwembad te rijden. Oef...opgelost. Bijna aan de parking komen we weer verkeerslichten tegen waar het opnieuw file was. Het ging niet vooruit dus hebben we net zoals vele andere auto's besloten om om te draaien en naar een punt te rijden waar de stoet rond 21u20 zou passeren. Na heel veel zoeken en keren hadden we eindelijk een parkingetje gevonden waar we de auto konden zetten en waar de stoet voorbij kwam. Wat een avontuur. Een aantal minuten later kwam de lichtstoet langs en de foto hieronder is mijn favoriete wagen.

De benen van het hert beweegden.

Waarom ik hiervoor koos

Mijn broer was de week ervoor al een lichtstoet in Beerse gaan bekijken met vrienden en ik was een beetje jaloers omdat ik dat ook graag had gezien. Toen zag ik dit voorbij komen op Facebook en was meteen blij en heb het meteen laten zien aan mijn moeder. Ik vind dat dit iets zeer moois is om te zien en het is ook leuk om te doen ook al sta je er even voor in de kou. In deze coronatijden zit iedereen heel veel binnen en doen veel minder leuke dingen dan vroeger. Ook omdat er minder dingen georganiseerd worden. Ik merkte dat wanneer ik daar langs de kant van de weg stond, er heel veel mensen waren en ik had het gevoel dat iedereen heel blij was om nog eens iets leuks buiten te doen.


Verwachtingen en ervaring

Mijn verwachtingen voor dit evenement waren toch wel redelijk hoog. Ik had uiteraard verwacht dat er veel mensen op zouden afkomen, maar ook dat er een heel aantal wagens aan zouden deelnemen en dat deze ook heel mooi en speciaal aangekleed zouden zijn met allerlei lichtjes. Ik kan zeker zeggen dat mijn verwachtingen grotendeels zijn uitgekomen. Er was veel volk en er waren veel tractors die er aan meededen. Over de aankleding kan ik wel iets zeggen. Sommige wagens waren heel uitbundig gedecoreerd, zoals die op de foto, andere waren iets soberder. Dit komt misschien omdat het hun eerste keer was de ze mee reden? Toch vond ik dit niet heel erg. Het gevoel dat iedereen daar samen was, gaf me een warm gevoel. Ook hadden veel tractoren een plaatje geïnstalleerd met daarop zinnetjes zoals: 'Bedankt aan iedereen van de zorg', 'Samen staan we sterk' en nog veel meer. Het was 1 mooie, leuke ervaring en zou dit zeker nog eens doen volgend jaar.

コメント


bottom of page